dinsdag 20 januari 2015

Sugar, The Sweet Poison

Suiker is een sluipmoordenaar

Suiker. Je kent het wel, dat zakje naast je koffie, dat potje op tafel, die voorraadbus voor baksels en ga zo maar door. Iedereen weet wat geraffineerde suiker is. Suiker is het stofje Sacharose dat door middel van een raffinage proces tot suikerkristallen wordt omgevormd.
Er is heel erg veel geschreven over suiker en over de gevaren ervan. Dus ik houd mijn blogje beknopt, maar mocht je meer willen weten... Google er eens op los.

Healthilicious Life - Suiker is een sluipmoordenaar

Vroeger en nu

Geraffineerde suiker bestaat al heel lang. Al voor onze jaartelling werd er gesproken over
"Een riet dat honing geeft zonder suiker"
Maar door de eeuwen heen is suiker steeds populairder geworden.
De afgelopen 50 jaar is onze suikerconsumptie gestegen van 1 kilo tot 50 kilo per persoon per jaar!
Dat is ongelooflijk veel, en al die suiker eten we niet door te blijven scheppen in de suikerpot... Dat is veel venijniger gegaan.

Healthilicious Life - Sugar the sweet poison

De voedingsindustrie en suiker

De bedrijven die eten maken zijn er niet (meer) om ons te voeden. Het enige waar zij gelukkig van worden is het zo veel mogelijk verkopen van hun product. Er is immers veel concurrentie en je hoofd boven water houden als bedrijf is het enige wat telt.
In Amerika kwam in de jaren 80 met Corn Syrup, een heel erg zoet stofje (zoeter dan sacharose) uit de maisindustrie en daarom in het Nederlands Mais Stroop genoemd. In Amerika waren er namelijk subsidies op het verbouwen van mais waardoor er heel veel werd geproduceerd. En daarnaast was het relatief duur om suikerbieten in te voeren. Een nieuwe zoetstof was geboren.

Sinds die tijd werd de Corn Syrup in heel erg veel producten toegevoegd om meerdere redenen.
  • Aandringen van de overheid
  • Goedkoper dan reguliere suiker
  • zoeter dan reguliere suiker
  • Een houdbaarheidsmiddel
  • Leptine (honger-hormoon) werkt niet meer
Dat laatste is een hele gevaarlijke. Leptine is een stofje dat wanneer je een goed gebalanceerde maaltijd eet, vrijkomt en aan je hersenen een seintje doorgeeft dat zegt; "Ik ben verzadigd". Maar fructose (het zoete stofje in corn syrup) remt dat hormoon waardoor je maar blijft eten en eten.... 

Een gevolg daarvan is dat je alvleesklier insuline gaat aanmaken om die suikers in je lichaam te verwerken. Dit kan in je spieren zijn, in je lichaamscellen maar ook in de vorm van vet... als appeltje voor de dorst zeg maar. 
Als je nooit dat signaal naar je hersenen krijgt dat je vol zit, blijf je maar eten, en blijft je alvleesklier maar insuline aanmaken om je "bloedsuikerspiegel" weer op orde te krijgen. Als je structureel te veel suikers binnenkrijgt wordt je insulineresistent worden. Dat wil zeggen dat je lichaam al die suikers opslaat als vet en je niet meer goed in balans bent. 

Perfecte uitleg waarom suiker echt vergif is

Verborgen Suiker

Suiker komt in allerlei vormen en namen en producenten doen hun best om hun producten er zo gezond mogelijk uit te laten zien. Dat kunnen we hen ook niet kwalijk nemen, het zijn commerciële bedrijven die geld willen verdienen en de gezondheid van hun consument niet op de eerste plaats hebben staan... Ook al proberen ze ons dat wel te laten geloven door hun marketingcampagnes... Maar onthoud:
Iedere producent van consumptie goederen wil omzet, marge, winst behalen en groeien in de markt. Marketing is een tool om afzet te vergroten en daarbij wordt ingespeeld op de trends en ontwikkelingen in de markt. Niet om de consument gezonder te maken.
Healthilicious Life - Suiker is vergif

 Suiker komt in verschillende namen: 
fructose - glucosestroop, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden en treacle.
En suiker wordt in de meest rare producten toegevoegd om het langer houdbaar te maken, voor de smaak, of om ons er meer van te laten eten. Een lijstje met producten waarvan je misschien niet wist waar suiker in wordt gestopt.
  • vleeswaren (kipfilet, ham, rookvlees)
  • Rundertartaar (ja dat magere stukje vlees)
  • ontbijtkoek (soms het eerste ingrediënt op de lijst)
  • ontbijtgranen (muesli, cruesli etc)
  • Rijstwafels (misschien niet toegevoegd, maar witte rijst werkt ook op je bloedsuiker)
  • Brood (ja heus!)
  • Sauzen (ketchup, mayonaise, sladressing, marinades, pastasaus)
  • ingeblikte groentes en fruit (worteltjes, boontjes, rode kool etc)
  • Soepen (ja ook in bouillon blokjes)
  • kant en klaar maaltijden (langer houdbaar maken)
  • Chips en zoutjes (alsof de snelle koolhydraten nog niet genoeg zijn)
  • Vruchtensappen en frisdranken (misschien voor de hand, maar misschien trap je er in)
  • Witte rijst, gewone pasta, wit brood, croissantjes en afbakbroodjes (snelle koolhydraten is suiker)
  • Tandpasta

Goede suikers


Is suiker dan helemaal slecht? Nee, suiker is echt een onderdeel van een gezond voedingspatroon. Alleen wordt het ons wel knap lastig gemaakt gezonde keuzes te maken. Fruit is heel gezond en bevat naast suikers ook veel vitaminen en mineralen die de suikers uit dat fruit weer om kunnen zetten naar voedingsstoffen voor je lichaam.
Ook volkoren pasta, zilvervliesrijst en volkoren brood zijn koolhydraten met suikers die langzaam energie afgeven aan je lichaam. Ook die eet je met mate, maar dat kan ook omdat je hersenen een seintje krijgen dat je vol zit.

Healthilicious Life - Goede suikers
post  signature

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 
Lovingly designed by Tasnim